Toimintopainikkeet

Satokalenteri - kotimaiset kasvikset parhaimmillaan

Kotimaiset kasvikset ovat nyt parhaimmillaan. Suosi sesonkia ja nauti kasviksia kauden mukaan. Kun valitset kasviksia ja juureksia vuodenajan mukaan, huolehdit samalla omasta ja ympäristösi hyvinvoinnista.

Toukokuussa uuden satokauden aloittavat sipulit ja peruna. Kesäkuussa erikoissalaatit, jäävuorisalaatti, keräkaali ja kiinankaali. Heinäkuussa vuorossa ovat avomaankurkku, kukkakaali, lehtiselleri, parsakaali, porkkana, punajuuri ja salaattisipuli. Elokuussa kypsyvät palsternakka, purjo ja selleri, kyssäkaali, lanttu ja pavut. Syyskuussa on ruusukaalin vuoro. Loppuvuodesta kevääseen nautitaan talven varalle varastoituja juureksia.


Seuraa satokautta

 


Tärkein syy syödä kasviksia on terveydellinen. Kasviksista tulee hyvä olo. Päivän kasvistavoite on puoli kiloa, joka on kuusi kourallista. Kouralliseen mahtuu noin 80 g kasviksia. Kasvisten voimalla jaksaa pitempään. 

Syömällä kasviksia

  1. helpotat painonhallintaasi, koska kasviksissa on vähän energiaa: noin 20-40 kcal/kourallinen (84-168 kJ/kourallinen)
  2. edistät terveyttäsi, koska kasviksilla on todettu positiivinen vaikutus verenpaineeseen ja veren kolesteroliin
  3. pystyt vaikuttamaan monien sairauksien riskin pienenemiseen, kuten sydän- ja verisuonisairaudet, jotkut syöpätaudit ja kakkostyypin diabetes
  4. saat runsaasti ja luonnollisessa muodossa elimistölle  välttämättömiä vitamiineja, kivennäisaineita ja muitaterveyteen vaikuttavia ravintotekijöitä 
  5. saat terveydelle ja vatsan toiminnalle välttämätöntä kuitua.


Kasviksia kauden mukaan


Syö säännöllisesti

Säännöllinen ateriarytmi ja terveellinen, runsaasti kasviksia  sisältävä ruokavalio ovat avain hyvään oloon. 

Syömällä säännöllisesti aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan - noin 3-4 tunnin välein

  1. verensokeri pysyy tasaisena ja olo on virkeä
  2. turha napostelu jää pois ja paino pysyy hallinnassa
  3. hampaat ja ikenet pysyvät terveinä
  4. saat riittävästi kasviksia, kun muistat syödä niitä jokaisella aterialla ja välipalalla.  


Porkkanoita

Värillä on väliä

Monet kasvisten terveyttä edistävät luonnolliset yhdisteet antavat
kasviksille myös niiden värit.

Kasvisten värien sisältämät aineet toimivt yhdessä vitamiinien, kivennäisaineiden ja kuitujen kanssa ehkäisten sairauksia ja ylläpitäen terveyttä. On tärkeää syödä kaikenvärisiä kasviksia!

Punainen tomaatti, punainen paprika, punasipuli, retiisi,
mansikka, punaherukka, karpalo, kirsikka, vesimeloni...

Keltainen/oranssi porkkana, lanttu, keltajuurikas,
keltainen tomaatti ja -paprika, maissi, appelsiini, keltainen omena,
persikka, greippi, ananas, nektariini, mango, keltainen vesimeloni
ja -hunajameloni, kurpitsa, keltainen päärynä...

Vihreä kurkku, kesäkurpitsa, parsakaali, purjosipuli,
salaatit, yrtit, herne, vihreä papu, vihreä kukkakaali,
ruusukaali, lehtiselleri, pinaatti, vihreä omena, vihreä
viinirypäle ja -päärynä, kiivi, avokado...

Sininen/lila punakaali, punajuuri, mustaherukka,
mustikka, punainen viinirypäle, luumu, munakoiso,
lila kukkakaali...

Valkoinen/ruskea palsternakka, nauris,
kukkakaali, banaani, valkosipuli, inkivääri, sienet, sipuli,
päärynä, valkokaali...

Kasviksia


Kuusi hyvää syytä valita kotimaista 

  1. Tarjoa työtä Suomeen
    Kotimainen ruoka tuo leivän moneen pöytään. Elintarvikeketju Suomessa työllistää yli 300 000 suomalaista.

  2. Tue ihmisten ja luonnon hyvinvointia
    Maanviljelijöillämme on sosiaaliturva, työtrveyshuolto ja eläke. Kotimaisessa tuotannossa pidetään huolta luonnon ja eläinten hyvinvoinnista.

  3. Tunne ruoan alkuperä
    Kotimainen ruoka tulee pöytään suoraan tuottajalta. Ensiluokkaisen ruokaketjumme ansiosta suomalaisen elintarvikkeen alkuperä on helppo jäljittää. 

  4. Säästä luontoa
    Mitä lähempänä ruoka on tuotettu, sitä vähemmän tarvitaan kuljetuskilometrejä ja apakkausmateriaalia. Suomen maatalouden tuotantoyksiköt ovat kansainvälisessä vertailussa pieniä. 

  5. Herkuttele
    Suomi on maailman pohjoisin maatalousmaa. Lyhyt, valoisa kesä kasvattaa ruokaan ihania aromeja. Meillä kasvaa pohjoisen kerikoiskasveja rukiista mesimarjaan. 

  6. Syö turvallisella mielellä
    Talvi puhdistaa pellot tuholaisista. Käytämme kasvinsuojeluaineita monia muita maita vähemmän. Koko kotimainen ruokaketju sitoutuu laatuun.Elintarvikevalvonta ja -tarkastus takaavat turvalliset tuotteet. 


Punasipuli


Lue lisää

 


Voimaa kasviksista sivut Facebookissa

 


Punajuuria


Tulosta Sähköposti Facebook Twitter Google+ Lisää
Sivu päivitetty: 25.1.2017
Osallistu mtk.fi-kyselyyn!
Vastanneiden kesken arvomme tablet-tietokoneen.